Thuismeten bij Astma?
Jouw arts of verpleegkundige heeft je aangemeld voor thuismeten bij astma. In deze folder lees je hoe thuismeten bij astma werkt. Ook kom je te weten welke apps je hiervoor nodig hebt.

Waarom thuismeten?
- Krijg praktische tips en adviezen over wat te doen bij je klachten.
- Wij houden een oogje in het zeil. En nemen contact met je op als dat nodig is.
- Bij vragen kun je contact opnemen met de verpleegkundigen.
- Je hoeft alleen naar het ziekenhuis als dat nodig is.
Bespreek samen met je longarts of verpleegkundige of thuismeten voor jou nuttig kan zijn.
Hoe werkt thuismeten?

Het thuismeten gaat met een app op je telefoon. Je krijgt een e-mail met
inloggegevens en uitleg over de app. Voor vragen kun je altijd bij de
verpleegkundige terecht.

Je krijgt een melding op je telefoon wanneer je jouw klachten moet doorgeven. Je beantwoordt een aantal vragen over hoe je je voelt. Dat gaat heel gemakkelijk en kost een paar minuten.

Als het nodig is, meet je ook je longfunctie. Hiervoor breng je op uitnodiging een bezoek aan jouw ziekenhuis of gebruik je de via jouw ziekenhuis verkregen spirometer. Deze is gekoppeld aan de app.

De verpleegkundigen krijgen al jouw metingen door. Ze nemen contact met je op als dat nodig is. Jij mag zelf ook altijd contact opnemen. Samen bespreken we de vervolgstappen.

Als het nodig is, past de verpleegkundige de hoeveelheid van je medicijnen aan of spreekt het longaanval actieplan met je door.
Het gaat goed
Blijf meten. Zo houden we de klachten onder controle.
Ik weet het niet zeker.
Doe eventueel een extra meting
Het gaat niet goed
Neem contact met ons op. Samen bepalen we de vervolgstappen.
Uitgebreide informatie
Hoe installeer ik de apps?
Thuismeten-app van Luscii
- Je krijgt een e-mail van onze leverancier Luscii op het e-mailadres dat je aan ons hebt doorgegeven. Daarin staat je gebruikersnaam.
- Zie je de e-mail niet? Kijk dan in je spam of ongewenste mail.
- Download de app volgens de instructies in de mail, vul je gebruikersnaam in en volg de stappen.
- Volg voor de zekerheid de les ‘Hoe werkt Thuismeten’ om zeker te weten dat je de app op de juiste manier gebruikt.
Meer uitleg: De Thuismeten-app installeren.
⚠️ Let op: Heb je na 1 week nog geen e-mail gehad? Neem dan contact op met je zorgverlener.
BeterDichtbij-app
- Na aanmelding voor de Thuismeten-app ontvang je een e-mail met instructies voor het downloaden en activeren van de app BeterDichtbij.
- Download de app volgens de instructies in de mail. Gebruik dezelfde gegevens die bekend zijn bij jouw zorgverlener.
Meer uitleg: BeterDichtbij voor het eerst activeren.
⚠️ Let op: Als jouw telefoon of tablet te oud is, werken de apps niet of niet goed. Krijg je een foutmelding? Neem dan contact op met het medisch servicecentrum via 085 077 86 00
Zet meldingen aan
Je krijgt van beide apps meldingen wanneer je bijvoorbeeld je gegevens in moet vullen of een nieuw bericht hebt. Zet daarom de meldingen via e-mail of push-berichten op jouw telefoon of tablet aan. Bij het downloaden vraagt de app om jouw toestemming hiervoor.
Hoe werkt thuismeten?
Via de app Thuismeten geef je regelmatig door hoe het met je gaat. Dit doe je door antwoord te geven op een aantal vragen over je gezondheid. Hoe vaak en wanneer je dit doet, hangt af van de ernst en behandeling van je astma.
Op het homescherm van de app Thuismeten zie je wat je moet doorgeven die dag. Je krijgt een melding op je telefoon als er een actie voor je klaar staat.
De Thuismeten-app kan je bijvoorbeeld vragen hoe het met je gaat, of je klachten hebt en hoeveel last je hiervan hebt. Als jouw antwoorden erop wijzen dat het goed met je gaat, zijn het vaak maar een paar vragen. Heb je klachten? Dan krijg je automatisch een melding om extra vragen in te vullen. Zo kunnen wij jouw situatie beter inschatten. Het invullen gaat gemakkelijk en kost maar een paar minuten.
Staat er geen actie voor je klaar, maar wil je wel een waarde of klachten doorgeven, bijvoorbeeld omdat je je wat minder voelt? Dan kun je dat bij het onderdeel ‘Zelfzorg’ doen. Daar vind je ook meer informatie over de app en astma.
Wat gebeurt er met mijn antwoorden?
Het medisch servicecentrum beoordeelt jouw metingen of andere informatie die je hebt doorgegeven binnen 2 werkdagen. Als het nodig is, bijvoorbeeld als een meting te hoog is, bellen ze je op. Ook kunnen ze je een berichtje sturen via de app BeterDichtbij.
Waar kan ik terecht met vragen over mijn astma of de apps?
Bij vragen over je astma, kun je een bericht sturen in de BeterDichtbij app. Op werkdagen krijg je binnen 24 uur een reactie op jouw bericht van een verpleegkundige. Ook kun je bellen met het medisch servicecentrum op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 uur op telefoonnummer: 085 077 86 00.
Het medisch servicecentrum kan je ook helpen bij vragen over het downloaden, instellen en gebruik van de apps.
⚠️ Let op: thuismonitoring is geen vervanging van spoedzorg. Bij acute klachten: bel je huisarts, huisartsenpost of 112.
Kost thuismonitoring geld?
Thuismonitoring is onderdeel van onze zorgverlening. De kosten voor het gebruik van de app worden vergoed vanuit de basisverzekering, met uitzondering van het eigen risico. Neem bij vragen contact op met je zorgverzekeraar.
Wat gebeurt er met mijn gegevens?
Gezondheidsgegevens die je in de Thuismeten-app en BeterDichtbij invult, worden gedeeld met het medisch servicecentrum van Zorg bij jou B.V. Zorg bij jou zorgt ervoor dat jouw (medische) gegevens zo goed mogelijk beschermd zijn. In onze privacyverklaring lees je hoe we met je gegevens omgaan en welke (privacy)rechten je hebt.
Wil je geen toestemming meer geven? Neem dan contact op met jouw zorgverlener.
Hoe installeer ik de apps?
Thuismeten-app van Luscii
- Je krijgt een e-mail van onze leverancier Luscii op het e-mailadres dat je aan ons hebt doorgegeven. Daarin staat je gebruikersnaam.
- Zie je de e-mail niet? Kijk dan in je spam of ongewenste mail.
- Download de app volgens de instructies in de mail, vul je gebruikersnaam in en volg de stappen.
- Volg voor de zekerheid de les ‘Hoe werkt Thuismeten’ om zeker te weten dat je de app op de juiste manier gebruikt.
Meer uitleg: De Thuismeten-app installeren.
⚠️ Let op: Heb je na 1 week nog geen e-mail gehad? Neem dan contact op met je zorgverlener.
BeterDichtbij-app
- Na aanmelding voor de Thuismeten-app ontvang je een e-mail met instructies voor het downloaden en activeren van de app BeterDichtbij.
- Download de app volgens de instructies in de mail. Gebruik dezelfde gegevens die bekend zijn bij jouw zorgverlener.
Meer uitleg: BeterDichtbij voor het eerst activeren.
⚠️ Let op: Als jouw telefoon of tablet te oud is, werken de apps niet of niet goed. Krijg je een foutmelding? Neem dan contact op met het medisch servicecentrum via 085 077 86 00
Zet meldingen aan
Je krijgt van beide apps meldingen wanneer je bijvoorbeeld je gegevens in moet vullen of een nieuw bericht hebt. Zet daarom de meldingen via e-mail of push-berichten op jouw telefoon of tablet aan. Bij het downloaden vraagt de app om jouw toestemming hiervoor.
Hoe werkt thuismeten?
Via de app Thuismeten geef je regelmatig door hoe het met je gaat. Dit doe je door antwoord te geven op een aantal vragen over je gezondheid. Hoe vaak en wanneer je dit doet, hangt af van de ernst en behandeling van je astma.
Op het homescherm van de app Thuismeten zie je wat je moet doorgeven die dag. Je krijgt een melding op je telefoon als er een actie voor je klaar staat.
De Thuismeten-app kan je bijvoorbeeld vragen hoe het met je gaat, of je klachten hebt en hoeveel last je hiervan hebt. Als jouw antwoorden erop wijzen dat het goed met je gaat, zijn het vaak maar een paar vragen. Heb je klachten? Dan krijg je automatisch een melding om extra vragen in te vullen. Zo kunnen wij jouw situatie beter inschatten. Het invullen gaat gemakkelijk en kost maar een paar minuten.
Staat er geen actie voor je klaar, maar wil je wel een waarde of klachten doorgeven, bijvoorbeeld omdat je je wat minder voelt? Dan kun je dat bij het onderdeel ‘Zelfzorg’ doen. Daar vind je ook meer informatie over de app en astma.
Wat gebeurt er met mijn antwoorden?
Het medisch servicecentrum beoordeelt jouw metingen of andere informatie die je hebt doorgegeven binnen 2 werkdagen. Als het nodig is, bijvoorbeeld als een meting te hoog is, bellen ze je op. Ook kunnen ze je een berichtje sturen via de app BeterDichtbij.
Waar kan ik terecht met vragen over mijn astma of de apps?
Bij vragen over je astma, kun je een bericht sturen in de BeterDichtbij app. Op werkdagen krijg je binnen 24 uur een reactie op jouw bericht van een verpleegkundige. Ook kun je bellen met het medisch servicecentrum op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 uur op telefoonnummer: 085 077 86 00.
Het medisch servicecentrum kan je ook helpen bij vragen over het downloaden, instellen en gebruik van de apps.
⚠️ Let op: thuismonitoring is geen vervanging van spoedzorg. Bij acute klachten: bel je huisarts, huisartsenpost of 112.
Kost thuismonitoring geld?
Thuismonitoring is onderdeel van onze zorgverlening. De kosten voor het gebruik van de app worden vergoed vanuit de basisverzekering, met uitzondering van het eigen risico. Neem bij vragen contact op met je zorgverzekeraar.
Wat gebeurt er met mijn gegevens?
Gezondheidsgegevens die je in de Thuismeten-app en BeterDichtbij invult, worden gedeeld met het medisch servicecentrum van Zorg bij jou B.V. Zorg bij jou zorgt ervoor dat jouw (medische) gegevens zo goed mogelijk beschermd zijn. In onze privacyverklaring lees je hoe we met je gegevens omgaan en welke (privacy)rechten je hebt.
Wil je geen toestemming meer geven? Neem dan contact op met jouw zorgverlener.