Hoe moet ik...

Thuismeten bij een darmoperatie?

Jouw arts of verpleegkundige heeft je aangemeld voor thuismeten rondom je darmoperatie. In deze folder lees je hoe thuismeten werkt. Ook kom je te weten welke apps je hiervoor nodig hebt.

Waarom thuismeten?

  • Goede voorbereiding op je operatie en het herstel door praktische tips en adviezen.
  • Je kan sneller veilig thuis herstellen.
  • Je krijgt inzicht in je herstel na de operatie.
  • Wij houden jouw herstel in de gaten. En nemen contact met je op als dat nodig is.
  • Bij vragen kun je contact opnemen met de verpleegkundigen.

Bespreek samen met je arts of verpleegkundige of thuismeten voor jou nuttig kan zijn.

Hoe werkt thuismeten?

1

Het thuismeten gaat met een app op je telefoon. Je krijgt een e-mail met inloggegevens en uitleg. Voor vragen kun je altijd bij de verpleegkundige terecht.

2

Je krijgt een melding op je telefoon als je een meting moet doet. Dat gaat heel gemakkelijk en kost een paar minuten.

3

De app geeft je informatie en herinneringen voor de operatie, zodat je weet wat je kunt verwachten.

4

Na de operatie geef je jouw temperatuur, hartslag en zuurstofgehalte door. Ook vul je een aantal vragen in over jouw pijn, de wond en jouw ontlasting (poep).

5

De verpleegkundige krijgt jouw metingen en antwoorden door en neemt contact met je op als dat nodig is. Jij mag zelf ook altijd contact opnemen. Samen bespreken we de vervolgstappen.

Het gaat goed

Blijf meten. Zo houden we samen de klachten onder controle.

Ik weet het niet zeker.

Doe eventueel een extra meting

Het gaat niet goed

Neem contact met ons op. Samen bepalen we de vervolgstappen.

Uitgebreide informatie

Hoe werkt thuismeten bij een darmoperatie?

Je krijgt thuis begeleiding via twee apps:

  • de Thuismeten-app (van onze leverancier Luscii): via de Thuismeten-app krijg je informatie over hoe je je goed kunt voorbereiden op de operatie. Na de operatie geef je 10 dagen lang antwoord op een aantal vragen over je herstel. Daarnaast geef door wat je hartslag is en hoeveel zuurstof er in je bloed zit (zuurstofgehalte). Hiervoor krijg je een saturatiemeter mee. Dit is een apparaatje dat met licht je hartslag en zuurstofgehalte meet. Tot slot geef je je temperatuur door. Deze meet je met je eigen thermometer. Deze metingen doe je 2 keer per dag, om 9:00 uur en om 14:00 uur.
  • BeterDichtbij-app: via de BeterDichtbij-app kun je berichten sturen naar zorgverleners in het medisch servicecentrum (en zij naar jou).

In het medisch servicecentrum werkt een team van verpleegkundigen. Zij zien de antwoorden die jij in de Thuismeten-app geeft. En houden deze antwoorden in de gaten. Als dat nodig is, nemen ze contact met je op en brengen ze je zorgverlener op de hoogte. Jij kunt ook zelf contact met ze opnemen als je een vraag hebt.

Je hebt dus twee apps nodig om te starten met thuismeten: de Thuismeten-app en BeterDichtbij-app. Deze moet je eerst installeren op je telefoon en tablet.

Stoppen met thuismonitoring

10 dagen na de operatie stopt de thuismonitoring en kun je geen metingen meer doorgeven of vragen beantwoorden. Je hebt dan nog wel even toegang tot de Thuismeten-app zodat je de informatie (onder ‘Zelfzorg’) nog kan lezen.

Hoe installeer ik de apps?

Thuismeten-app van Luscii

  • Je krijgt een e-mail van onze leverancier Luscii op het e-mailadres dat je aan jouw zorgverlener hebt doorgegeven. In de e-mail staat je gebruikersnaam.
    • Zie je de e-mail niet? Kijk dan in je spam of ongewenste mail.
  • Download de app volgens de uitleg in de mail.
  • Vul je gebruikersnaam in en volg de stappen.
  • Volg de les ‘Hoe werkt Thuismeten’ om te zien of je de app goed gebruikt. De les staat in de Thuismeten-app klaar als je deze voor het eerst gebruikt.

Kijk voor meer uitleg op: De Thuismeten-app installeren.

⚠️ Let op: Als je na 1 week nog geen e-mail hebt gehad, moet je contact opnemen met je zorgverlener.

BeterDichtbij-app

  • Na aanmelding voor de Thuismeten-app krijg je een e-mail met instructies voor het downloaden en activeren van de BeterDichtbij-app.
  • Download de app volgens de uitleg in de mail. Gebruik dezelfde gegevens als die jouw zorgverlener van jou heeft.

Kijk voor meer uitleg op BeterDichtbij voor het eerst activeren.

⚠️ Let op: Als jouw telefoon of tablet te oud is, werken de apps niet of niet goed. Neem bij een foutmelding contact op met het medisch servicecentrum via 085 077 86 00‍.

‍Zet meldingen aan

Je krijgt van beide apps meldingen. Bijvoorbeeld als je gegevens in moet vullen of een nieuw bericht hebt. Zet daarom de meldingen via e-mail of push-berichten op jouw telefoon of tablet aan. Bij het downloaden vraagt de app om jouw toestemming hiervoor.

Wat gebeurt er met mijn antwoorden?

Het medisch servicecentrum beoordeelt jouw metingen of andere informatie die je hebt doorgegeven binnen 2 uur. Als het nodig is, bellen ze je op. Bijvoorbeeld als een meting te hoog is. Ook kunnen ze je een bericht sturen via de BeterDichtbij-app.

Waar kan ik terecht met vragen over mijn herstel?

Bij vragen over je herstel na de operatie kun je een bericht sturen in de BeterDichtbij-app. Op werkdagen krijg je binnen 24 uur een reactie van een verpleegkundige op jouw bericht. Ook kun je bellen met het medisch servicecentrum op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 via 085 077 86 00. Zij kunnen je ook helpen bij vragen over het downloaden, instellen en gebruik van de apps.

⚠️ Let op: thuismonitoring is geen vervanging van spoedzorg. Bel bij acute klachten altijd je huisarts, huisartsenpost of 1-1-2.

Kost thuismonitoring geld?

Thuismonitoring wordt betaald uit de basisverzekering. De kosten vallen onder het eigen risico. Vaak zijn je totale zorgkosten hoger dan het bedrag van het eigen risico. Dit betekent dat thuismonitoring meestal niets extra kost.

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

Jouw ziekenhuis werkt voor thuismonitoring samen met Zorg bij jou. Gezondheidsgegevens die je in de Thuismeten-app en BeterDichtbij-app invult, worden gedeeld met het medisch servicecentrum van Zorg bij jou B.V. Denk bijvoorbeeld aan de metingen die je invult of de vragen die je beantwoordt.  

Zorg bij jou zorgt ervoor dat jouw (medische) gegevens zo goed mogelijk beschermd zijn. In onze privacyverklaring lees je hoe we met je gegevens omgaan. Ook lees je welke (privacy)rechten je hebt.

Wil je geen toestemming meer geven voor het delen van jouw gegevens? Neem dan contact op met jouw zorgverlener.

Gebruik van gegevens voor wetenschappelijk onderzoek

Om de zorg continu te verbeteren is het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek van groot belang. Met jouw toestemming kunnen Zorg bij jou en de ziekenhuizen waar wij mee samenwerken jouw gezondheidsgegevens vanuit de thuismonitoring hiervoor gebruiken. Vanzelfsprekend worden jouw gezondheidsgegevens vertrouwelijk en beveiligd behandeld. Ook zullen deze gegevens tijdens de onderzoeken zoveel mogelijk versleuteld worden, om jouw identiteit af te schermen van de onderzoekers.

In onze privacyverklaring lees je hoe we met jouw gezondheidsgegevens omgaan bij wetenschappelijk onderzoek en welke (privacy)rechten je hebt.

Wil je geen toestemming meer geven? Neem dan contact op met jouw zorgverlener.

Hoe werkt thuismeten bij een darmoperatie?

Je krijgt thuis begeleiding via twee apps:

  • de Thuismeten-app (van onze leverancier Luscii): via de Thuismeten-app krijg je informatie over hoe je je goed kunt voorbereiden op de operatie. Na de operatie geef je 10 dagen lang antwoord op een aantal vragen over je herstel. Daarnaast geef door wat je hartslag is en hoeveel zuurstof er in je bloed zit (zuurstofgehalte). Hiervoor krijg je een saturatiemeter mee. Dit is een apparaatje dat met licht je hartslag en zuurstofgehalte meet. Tot slot geef je je temperatuur door. Deze meet je met je eigen thermometer. Deze metingen doe je 2 keer per dag, om 9:00 uur en om 14:00 uur.
  • BeterDichtbij-app: via de BeterDichtbij-app kun je berichten sturen naar zorgverleners in het medisch servicecentrum (en zij naar jou).

In het medisch servicecentrum werkt een team van verpleegkundigen. Zij zien de antwoorden die jij in de Thuismeten-app geeft. En houden deze antwoorden in de gaten. Als dat nodig is, nemen ze contact met je op en brengen ze je zorgverlener op de hoogte. Jij kunt ook zelf contact met ze opnemen als je een vraag hebt.

Je hebt dus twee apps nodig om te starten met thuismeten: de Thuismeten-app en BeterDichtbij-app. Deze moet je eerst installeren op je telefoon en tablet.

Stoppen met thuismonitoring

10 dagen na de operatie stopt de thuismonitoring en kun je geen metingen meer doorgeven of vragen beantwoorden. Je hebt dan nog wel even toegang tot de Thuismeten-app zodat je de informatie (onder ‘Zelfzorg’) nog kan lezen.

Hoe installeer ik de apps?

Thuismeten-app van Luscii

  • Je krijgt een e-mail van onze leverancier Luscii op het e-mailadres dat je aan jouw zorgverlener hebt doorgegeven. In de e-mail staat je gebruikersnaam.
    • Zie je de e-mail niet? Kijk dan in je spam of ongewenste mail.
  • Download de app volgens de uitleg in de mail.
  • Vul je gebruikersnaam in en volg de stappen.
  • Volg de les ‘Hoe werkt Thuismeten’ om te zien of je de app goed gebruikt. De les staat in de Thuismeten-app klaar als je deze voor het eerst gebruikt.

Kijk voor meer uitleg op: De Thuismeten-app installeren.

⚠️ Let op: Als je na 1 week nog geen e-mail hebt gehad, moet je contact opnemen met je zorgverlener.

BeterDichtbij-app

  • Na aanmelding voor de Thuismeten-app krijg je een e-mail met instructies voor het downloaden en activeren van de BeterDichtbij-app.
  • Download de app volgens de uitleg in de mail. Gebruik dezelfde gegevens als die jouw zorgverlener van jou heeft.

Kijk voor meer uitleg op BeterDichtbij voor het eerst activeren.

⚠️ Let op: Als jouw telefoon of tablet te oud is, werken de apps niet of niet goed. Neem bij een foutmelding contact op met het medisch servicecentrum via 085 077 86 00‍.

‍Zet meldingen aan

Je krijgt van beide apps meldingen. Bijvoorbeeld als je gegevens in moet vullen of een nieuw bericht hebt. Zet daarom de meldingen via e-mail of push-berichten op jouw telefoon of tablet aan. Bij het downloaden vraagt de app om jouw toestemming hiervoor.

Wat gebeurt er met mijn antwoorden?

Het medisch servicecentrum beoordeelt jouw metingen of andere informatie die je hebt doorgegeven binnen 2 uur. Als het nodig is, bellen ze je op. Bijvoorbeeld als een meting te hoog is. Ook kunnen ze je een bericht sturen via de BeterDichtbij-app.

Waar kan ik terecht met vragen over mijn herstel?

Bij vragen over je herstel na de operatie kun je een bericht sturen in de BeterDichtbij-app. Op werkdagen krijg je binnen 24 uur een reactie van een verpleegkundige op jouw bericht. Ook kun je bellen met het medisch servicecentrum op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 via 085 077 86 00. Zij kunnen je ook helpen bij vragen over het downloaden, instellen en gebruik van de apps.

⚠️ Let op: thuismonitoring is geen vervanging van spoedzorg. Bel bij acute klachten altijd je huisarts, huisartsenpost of 1-1-2.

Kost thuismonitoring geld?

Thuismonitoring wordt betaald uit de basisverzekering. De kosten vallen onder het eigen risico. Vaak zijn je totale zorgkosten hoger dan het bedrag van het eigen risico. Dit betekent dat thuismonitoring meestal niets extra kost.

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

Jouw ziekenhuis werkt voor thuismonitoring samen met Zorg bij jou. Gezondheidsgegevens die je in de Thuismeten-app en BeterDichtbij-app invult, worden gedeeld met het medisch servicecentrum van Zorg bij jou B.V. Denk bijvoorbeeld aan de metingen die je invult of de vragen die je beantwoordt.  

Zorg bij jou zorgt ervoor dat jouw (medische) gegevens zo goed mogelijk beschermd zijn. In onze privacyverklaring lees je hoe we met je gegevens omgaan. Ook lees je welke (privacy)rechten je hebt.

Wil je geen toestemming meer geven voor het delen van jouw gegevens? Neem dan contact op met jouw zorgverlener.

Gebruik van gegevens voor wetenschappelijk onderzoek

Om de zorg continu te verbeteren is het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek van groot belang. Met jouw toestemming kunnen Zorg bij jou en de ziekenhuizen waar wij mee samenwerken jouw gezondheidsgegevens vanuit de thuismonitoring hiervoor gebruiken. Vanzelfsprekend worden jouw gezondheidsgegevens vertrouwelijk en beveiligd behandeld. Ook zullen deze gegevens tijdens de onderzoeken zoveel mogelijk versleuteld worden, om jouw identiteit af te schermen van de onderzoekers.

In onze privacyverklaring lees je hoe we met jouw gezondheidsgegevens omgaan bij wetenschappelijk onderzoek en welke (privacy)rechten je hebt.

Wil je geen toestemming meer geven? Neem dan contact op met jouw zorgverlener.