Hoe moet ik...

Thuismeten bij boezemfibrilleren?

Jouw cardioloog of verpleegkundige heeft je aangemeld voor thuismeten bij boezemfibrilleren. In deze folder lees je hoe thuismeten bij boezemfibrilleren werkt. Ook kom je te weten welke apps je hiervoor nodig hebt.

Waarom thuismeten?

  • Meer controle omdat je thuis kunt meten of je een boezemfibrilleren aanval hebt.
  • Je kunt zo vaak als je wilt je hartslag meten. Dat kan altijd en overal, omdat je het met je telefoon doet.
  • Wij houden een oogje in het zeil. En nemen contact met je op als dat nodig is.
  • Je kunt chatten of bellen met de verpleegkundigen.
  • Je hoeft alleen naar het ziekenhuis als dat nodig is.

Je bespreek samen met je behandelaar hoe vaak en hoe lang je gaat thuismeten.

Hoe werkt thuismeten?

1

Het thuismeten gaat met een app op je telefoon. Je krijgt een e-mail met inloggegevens en uitleg over de app. Voor vragen kun je bij de verpleegkundige terecht.

2

Je krijgt een melding op je telefoon als je een meting moet doen. Dat gaat gemakkelijk en kost een paar minuten.

3

Om een meting te doen, leg je je vinger op de camera van je telefoon. De app geeft vervolgens aan of je een normaal of afwijkend hartritme hebt.

4

Komt er uit je meting dat je een afwijkend hartritme hebt? Dan geeft de app je meteen uitleg en instructies wat je kunt doen. Soms krijg je ook een extra vraag.

5

De verpleegkundigen zien jouw metingen. Als dat nodig is, nemen zij binnen een paar dagen contact met je op. Jij kunt ook aangeven dat je contact wil. Samen bespreken we hoe we verdergaan.

Het gaat goed

Blijf meten. We bespreken je metingen tijdens je afspraak in het ziekenhuis.

Ik weet het niet zeker.

Je mag altijd een extra meting doen als je twijfelt.

Het gaat niet goed

Overleg met je verpleegkundige.

Uitgebreide informatie

Hoe werkt thuismeten bij boezemfibrilleren?

Je krijgt thuis begeleiding via twee apps:

  • de Thuismeten-app (van onze leverancier Luscii): via de Thuismeten-app geef je 1 keer per maand door hoe het met je gaat. Dit doe je door een korte vragenlijst in te vullen over je hartklachten. Ook geef je je hartslag, gewicht en bloeddruk door. Op deze manier krijgen we inzicht in jouw gezondheid. Als je klachten hebt, zetten we extra vragen voor je klaar. Zo kunnen wij jouw situatie beter inschatten.
  • BeterDichtbij-app: via de BeterDichtbij-app kun je laagdrempelig en veilig berichten sturen naar zorgverleners in het medisch servicecentrum. Zo kun je eenvoudig een vraag stellen of iets bespreken als je je zorgen maakt. Ook kan het medisch servicecentrum hier een berichtje naar jou sturen.

In het medisch servicecentrum werkt een team van verpleegkundigen. Zij zien de antwoorden die jij in de Thuismeten-app geeft. En houden deze antwoorden in de gaten. Als dat nodig is, nemen ze binnen een paar dagen contact met je op en brengen ze je zorgverlener op de hoogte. Jij kunt ook zelf contact met ze opnemen als je een vraag hebt. Samen met hen bespreek je de vervolgstappen.

Je hebt dus twee apps nodig om te starten met thuismeten: de Thuismeten-app en BeterDichtbij-app. Deze moet je eerst installeren op je telefoon en tablet.

Hoe installeer ik de apps?

Thuismeten-app van Luscii
  • Je krijgt een e-mail van onze leverancier Luscii op het e-mailadres dat je aan jouw zorgverlener hebt doorgegeven. In de e-mail staat je gebruikersnaam.
    • Zie je de e-mail niet? Kijk dan in je spam of ongewenste mail.
  • Download de app volgens de uitleg in de mail.
  • Vul je gebruikersnaam in en volg de stappen.
  • Volg de les ‘Hoe werkt Thuismeten’ om te zien of je de app goed gebruikt. De les staat in de Thuismeten-app klaar als je deze voor het eerst gebruikt.

Kijk voor meer uitleg op: De Thuismeten-app installeren.

⚠️ Let op: Als je na 1 week nog geen e-mail hebt gehad, moet je contact opnemen met je zorgverlener.

BeterDichtbij-app
  • Na aanmelding voor de Thuismeten-app krijg je een e-mail met instructies voor het downloaden en activeren van de BeterDichtbij-app.
  • Download de app volgens de uitleg in de mail. Gebruik dezelfde gegevens als die jouw zorgverlener van jou heeft.

Kijk voor meer uitleg op BeterDichtbij voor het eerst activeren.

⚠️ Let op: Als jouw telefoon of tablet te oud is, werken de apps niet of niet goed. Neem bij een foutmelding contact op met het medisch servicecentrum via 085 077 86 00‍.

‍Zet meldingen aan

Je krijgt van beide apps meldingen. Bijvoorbeeld als je gegevens in moet vullen of een nieuw bericht hebt. Zet daarom de meldingen via e-mail of push-berichten op jouw telefoon of tablet aan. Bij het downloaden vraagt de app om jouw toestemming hiervoor.

Wanneer moet ik mijn hartritme meten?

Meet je hartritme als:

  • De Thuismeten-app je hierom vraagt;
  • Je last van een onregelmatige hartslag hebt.

Het hartritme wordt gemeten door jouw vingertop op de cameralens van de telefoon te leggen. Volg de instructies van de app tijdens het meten. Zet daarvoor het geluid van je telefoon aan. De app geeft na de meting meteen aan of je een normaal of afwijkend hartritme hebt.

Als je een afwijkend hartritme hebt, geeft de app je meteen uitleg en instructies over wat je kunt doen. Soms krijg je ook een extra vraag.

Tips bij het meten van je hartritme

Hieronder geven we je een aantal tips voor het meten van je hartritme:

  • Ga zitten en laat je arm rusten
  • Houd je telefoon stil
  • Zorg dat je handen warm zijn
  • Praat niet tijdens de meting
  • Zorg je in een ruimte zit met genoeg licht

⚠️ Let op: Tijdens het meten gaat de zaklamp/flits van je telefoon aan. Deze gaat na het meten automatisch weer uit.

Wat gebeurt er met mijn antwoorden?

Het medisch servicecentrum beoordeelt jouw metingen of andere informatie die je hebt doorgegeven binnen 2 werkdagen. Als het nodig is, bellen ze je op. Bijvoorbeeld als een meting te hoog is. Ook kunnen ze je een bericht sturen via de BeterDichtbij-app.

Waar kan ik terecht met vragen over mijn boezemfibrilleren?

Bij vragen over je boezemfibrilleren kun je een bericht sturen in de BeterDichtbij-app. Op werkdagen krijg je binnen 24 uur een reactie op jouw bericht van een verpleegkundige. Ook kun je bellen met het medisch servicecentrum op werkdagen via 085 077 86 00. Wij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur. Zij kunnen je ook helpen bij vragen over het downloaden en gebruik van de apps.

⚠️ Let op: thuismonitoring is geen vervanging van spoedzorg. Bel bij acute klachten altijd je huisarts, huisartsenpost of 1-1-2.

Kost thuismonitoring geld?

Thuismonitoring hoort bij onze zorg. Het gebruik van de app en thuismonitoring kost geld. Dit wordt betaald uit de basisverzekering. Je betaalt hiervoor wel eigen risico. Heb je hier vragen over, neem dan contact op met je zorgverzekeraar.

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

Jouw ziekenhuis werkt voor thuismonitoring samen met Zorg bij jou. Gezondheidsgegevens die je in de Thuismeten-app en BeterDichtbij-app invult, worden gedeeld met het medisch servicecentrum van Zorg bij jou B.V. Denk bijvoorbeeld aan de metingen die je invult of de vragen die je beantwoordt.  

Zorg bij jou zorgt ervoor dat jouw (medische) gegevens zo goed mogelijk beschermd zijn. In onze privacyverklaring lees je hoe we met je gegevens omgaan. Ook lees je welke (privacy)rechten je hebt.

Wil je geen toestemming meer geven voor het delen van jouw gegevens? Neem dan contact op met jouw zorgverlener.

Gebruik van gegevens voor wetenschappelijk onderzoek

Om de zorg continu te verbeteren is het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek van groot belang. Met jouw toestemming kunnen Zorg bij jou en de ziekenhuizen waar wij mee samenwerken jouw gezondheidsgegevens vanuit de thuismonitoring hiervoor gebruiken. Vanzelfsprekend worden jouw gezondheidsgegevens vertrouwelijk en beveiligd behandeld. Ook zullen deze gegevens tijdens de onderzoeken zoveel mogelijk versleuteld worden, om jouw identiteit af te schermen van de onderzoekers.

In onze privacyverklaring lees je hoe we met jouw gezondheidsgegevens omgaan bij wetenschappelijk onderzoek en welke (privacy)rechten je hebt.

Wil je geen toestemming meer geven? Neem dan contact op met jouw zorgverlener.

Hoe werkt thuismeten bij boezemfibrilleren?

Je krijgt thuis begeleiding via twee apps:

  • de Thuismeten-app (van onze leverancier Luscii): via de Thuismeten-app geef je 1 keer per maand door hoe het met je gaat. Dit doe je door een korte vragenlijst in te vullen over je hartklachten. Ook geef je je hartslag, gewicht en bloeddruk door. Op deze manier krijgen we inzicht in jouw gezondheid. Als je klachten hebt, zetten we extra vragen voor je klaar. Zo kunnen wij jouw situatie beter inschatten.
  • BeterDichtbij-app: via de BeterDichtbij-app kun je laagdrempelig en veilig berichten sturen naar zorgverleners in het medisch servicecentrum. Zo kun je eenvoudig een vraag stellen of iets bespreken als je je zorgen maakt. Ook kan het medisch servicecentrum hier een berichtje naar jou sturen.

In het medisch servicecentrum werkt een team van verpleegkundigen. Zij zien de antwoorden die jij in de Thuismeten-app geeft. En houden deze antwoorden in de gaten. Als dat nodig is, nemen ze binnen een paar dagen contact met je op en brengen ze je zorgverlener op de hoogte. Jij kunt ook zelf contact met ze opnemen als je een vraag hebt. Samen met hen bespreek je de vervolgstappen.

Je hebt dus twee apps nodig om te starten met thuismeten: de Thuismeten-app en BeterDichtbij-app. Deze moet je eerst installeren op je telefoon en tablet.

Hoe installeer ik de apps?

Thuismeten-app van Luscii
  • Je krijgt een e-mail van onze leverancier Luscii op het e-mailadres dat je aan jouw zorgverlener hebt doorgegeven. In de e-mail staat je gebruikersnaam.
    • Zie je de e-mail niet? Kijk dan in je spam of ongewenste mail.
  • Download de app volgens de uitleg in de mail.
  • Vul je gebruikersnaam in en volg de stappen.
  • Volg de les ‘Hoe werkt Thuismeten’ om te zien of je de app goed gebruikt. De les staat in de Thuismeten-app klaar als je deze voor het eerst gebruikt.

Kijk voor meer uitleg op: De Thuismeten-app installeren.

⚠️ Let op: Als je na 1 week nog geen e-mail hebt gehad, moet je contact opnemen met je zorgverlener.

BeterDichtbij-app
  • Na aanmelding voor de Thuismeten-app krijg je een e-mail met instructies voor het downloaden en activeren van de BeterDichtbij-app.
  • Download de app volgens de uitleg in de mail. Gebruik dezelfde gegevens als die jouw zorgverlener van jou heeft.

Kijk voor meer uitleg op BeterDichtbij voor het eerst activeren.

⚠️ Let op: Als jouw telefoon of tablet te oud is, werken de apps niet of niet goed. Neem bij een foutmelding contact op met het medisch servicecentrum via 085 077 86 00‍.

‍Zet meldingen aan

Je krijgt van beide apps meldingen. Bijvoorbeeld als je gegevens in moet vullen of een nieuw bericht hebt. Zet daarom de meldingen via e-mail of push-berichten op jouw telefoon of tablet aan. Bij het downloaden vraagt de app om jouw toestemming hiervoor.

Wanneer moet ik mijn hartritme meten?

Meet je hartritme als:

  • De Thuismeten-app je hierom vraagt;
  • Je last van een onregelmatige hartslag hebt.

Het hartritme wordt gemeten door jouw vingertop op de cameralens van de telefoon te leggen. Volg de instructies van de app tijdens het meten. Zet daarvoor het geluid van je telefoon aan. De app geeft na de meting meteen aan of je een normaal of afwijkend hartritme hebt.

Als je een afwijkend hartritme hebt, geeft de app je meteen uitleg en instructies over wat je kunt doen. Soms krijg je ook een extra vraag.

Tips bij het meten van je hartritme

Hieronder geven we je een aantal tips voor het meten van je hartritme:

  • Ga zitten en laat je arm rusten
  • Houd je telefoon stil
  • Zorg dat je handen warm zijn
  • Praat niet tijdens de meting
  • Zorg je in een ruimte zit met genoeg licht

⚠️ Let op: Tijdens het meten gaat de zaklamp/flits van je telefoon aan. Deze gaat na het meten automatisch weer uit.

Wat gebeurt er met mijn antwoorden?

Het medisch servicecentrum beoordeelt jouw metingen of andere informatie die je hebt doorgegeven binnen 2 werkdagen. Als het nodig is, bellen ze je op. Bijvoorbeeld als een meting te hoog is. Ook kunnen ze je een bericht sturen via de BeterDichtbij-app.

Waar kan ik terecht met vragen over mijn boezemfibrilleren?

Bij vragen over je boezemfibrilleren kun je een bericht sturen in de BeterDichtbij-app. Op werkdagen krijg je binnen 24 uur een reactie op jouw bericht van een verpleegkundige. Ook kun je bellen met het medisch servicecentrum op werkdagen via 085 077 86 00. Wij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur. Zij kunnen je ook helpen bij vragen over het downloaden en gebruik van de apps.

⚠️ Let op: thuismonitoring is geen vervanging van spoedzorg. Bel bij acute klachten altijd je huisarts, huisartsenpost of 1-1-2.

Kost thuismonitoring geld?

Thuismonitoring hoort bij onze zorg. Het gebruik van de app en thuismonitoring kost geld. Dit wordt betaald uit de basisverzekering. Je betaalt hiervoor wel eigen risico. Heb je hier vragen over, neem dan contact op met je zorgverzekeraar.

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

Jouw ziekenhuis werkt voor thuismonitoring samen met Zorg bij jou. Gezondheidsgegevens die je in de Thuismeten-app en BeterDichtbij-app invult, worden gedeeld met het medisch servicecentrum van Zorg bij jou B.V. Denk bijvoorbeeld aan de metingen die je invult of de vragen die je beantwoordt.  

Zorg bij jou zorgt ervoor dat jouw (medische) gegevens zo goed mogelijk beschermd zijn. In onze privacyverklaring lees je hoe we met je gegevens omgaan. Ook lees je welke (privacy)rechten je hebt.

Wil je geen toestemming meer geven voor het delen van jouw gegevens? Neem dan contact op met jouw zorgverlener.

Gebruik van gegevens voor wetenschappelijk onderzoek

Om de zorg continu te verbeteren is het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek van groot belang. Met jouw toestemming kunnen Zorg bij jou en de ziekenhuizen waar wij mee samenwerken jouw gezondheidsgegevens vanuit de thuismonitoring hiervoor gebruiken. Vanzelfsprekend worden jouw gezondheidsgegevens vertrouwelijk en beveiligd behandeld. Ook zullen deze gegevens tijdens de onderzoeken zoveel mogelijk versleuteld worden, om jouw identiteit af te schermen van de onderzoekers.

In onze privacyverklaring lees je hoe we met jouw gezondheidsgegevens omgaan bij wetenschappelijk onderzoek en welke (privacy)rechten je hebt.

Wil je geen toestemming meer geven? Neem dan contact op met jouw zorgverlener.