Thuismeten bij COPD?
Jouw arts of verpleegkundige heeft je aangemeld voor thuismeten bij COPD. In deze folder lees je hoe thuismeten bij COPD werkt. Ook kom je te weten welke apps je hiervoor nodig hebt.

Waarom thuismeten?
- Krijg praktische tips en adviezen over wat te doen bij COPD klachten.
- Voorkom longaanvallen door signalen vroeg te herkennen.
- Krijg inzicht in de ontwikkeling van je COPD klachten. Dit is ook te zien voor je longarts en verpleegkundige.
- Wij houden een oogje in het zeil. En nemen contact met je op als dat nodig is.
- Bij vragen kun je contact opnemen met de verpleegkundigen.
Bespreek samen met je longarts of verpleegkundige of thuismeten voor jou nuttig kan zijn.
Hoe werkt thuismeten?

Het thuismeten gaat met een app op je telefoon. Je krijgt een e-mail met
inloggegevens en uitleg over de app. Voor vragen kun je altijd bij de
verpleegkundige terecht.

Eens per week krijg je een melding op je telefoon. Je beantwoordt een aantal vragen over hoe je je voelt. Dat is heel makkelijk en kost een paar minuten. Als je je slechter voelt dan normaal, krijg je meer begeleiding van de app.

De app geeft je tips op basis van je antwoorden. Ook kun je filmpjes bekijken en oefeningen doen. Zo weet je wat je kunt doen om je beter te voelen.

De verpleegkundigen krijgen jouw antwoorden door. En ze nemen contact met je op als dat nodig is. Jij mag zelf ook contact opnemen.

Bij een afspraak in het ziekenhuis kijken we samen naar de antwoorden die je hebt gegeven. Ook bij een opname bekijken we die.
Het gaat goed
Blijf meten. Zo houden we de klachten onder controle.
Ik weet het niet zeker.
Doe eventueel een extra meting
Het gaat niet goed
Neem contact met ons op. Samen bepalen we de vervolgstappen.
Uitgebreide informatie
Hoe installeer ik de apps?
Thuismeten (Luscii):
- Je ontvangt een e-mail met je gebruikersnaam.
- Download de app via de instructies in de e-mail.
- Log in en controleer je gegevens.
- Volg eventueel de les ‘Hoe werkt Thuismeten’.
- Geen e-mail ontvangen? Check je spam of neem na een week contact op met je zorgverlener.
BeterDichtbij:
- Je ontvangt na aanmelding een aparte e-mail met uitleg.
- Installeer de app volgens de instructies.
- Meer uitleg staat op de website van BeterDichtbij.
- Zet bij beide apps de meldingen aan zodat je geen belangrijke herinneringen of berichten mist.
Hoe werken de apps Thuismeten en BeterDichtbij samen?
- Thuismeten: je beantwoordt regelmatig vragen over je gezondheid, zoals hoe je je voelt, of je klachten hebt, en je zuurstofgehalte. Op je beginscherm zie je of er iets klaarstaat om in te vullen. Ook kun je altijd zelf waarden doorgeven via het onderdeel ‘Zelfzorg’.
- BeterDichtbij: je ontvangt hier berichten van zorgverleners, en je kunt zelf vragen stellen over je gezondheid. Op werkdagen krijg je binnen 48 uur een reactie.
- Bij klachten stelt Thuismeten automatisch extra vragen. Als je antwoorden zorgelijk zijn, wordt er contact met je opgenomen.
Wat kost thuismonitoring en hoe zit het met mijn zorgverzekering?
Thuismonitoring is onderdeel van je zorgtraject. De kosten worden ingediend bij je zorgverzekeraar. Als je eigen risico nog niet op is, kan het zijn dat je (een deel van) de kosten zelf betaalt. Neem voor vragen hierover contact op met je zorgverzekeraar.
Wat moet ik doen bij vragen of problemen?
Stel je vraag via de BeterDichtbij-app of bel het medisch servicecentrum op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 via .
Voor technische hulp met de apps kun je ook daar terecht.
⚠️ Let op: bij spoed bel je altijd je huisarts, huisartsenpost of 112.
Wat gebeurt er met mijn antwoorden en gegevens?
- Het medisch servicecentrum beoordeelt jouw metingen binnen twee werkdagen.
- Je krijgt bericht of een telefoontje als er iets opvallends is.
- Alleen noodzakelijke medische gegevens worden gedeeld met Luscii, BeterDichtbij en het medisch servicecentrum.
Je gegevens zijn beschermd volgens privacyrichtlijnen. Je kunt je toestemming voor gegevensdeling altijd intrekken via je zorgverlener.
Hoe installeer ik de apps?
Thuismeten (Luscii):
- Je ontvangt een e-mail met je gebruikersnaam.
- Download de app via de instructies in de e-mail.
- Log in en controleer je gegevens.
- Volg eventueel de les ‘Hoe werkt Thuismeten’.
- Geen e-mail ontvangen? Check je spam of neem na een week contact op met je zorgverlener.
BeterDichtbij:
- Je ontvangt na aanmelding een aparte e-mail met uitleg.
- Installeer de app volgens de instructies.
- Meer uitleg staat op de website van BeterDichtbij.
- Zet bij beide apps de meldingen aan zodat je geen belangrijke herinneringen of berichten mist.
Hoe werken de apps Thuismeten en BeterDichtbij samen?
- Thuismeten: je beantwoordt regelmatig vragen over je gezondheid, zoals hoe je je voelt, of je klachten hebt, en je zuurstofgehalte. Op je beginscherm zie je of er iets klaarstaat om in te vullen. Ook kun je altijd zelf waarden doorgeven via het onderdeel ‘Zelfzorg’.
- BeterDichtbij: je ontvangt hier berichten van zorgverleners, en je kunt zelf vragen stellen over je gezondheid. Op werkdagen krijg je binnen 48 uur een reactie.
- Bij klachten stelt Thuismeten automatisch extra vragen. Als je antwoorden zorgelijk zijn, wordt er contact met je opgenomen.
Wat kost thuismonitoring en hoe zit het met mijn zorgverzekering?
Thuismonitoring is onderdeel van je zorgtraject. De kosten worden ingediend bij je zorgverzekeraar. Als je eigen risico nog niet op is, kan het zijn dat je (een deel van) de kosten zelf betaalt. Neem voor vragen hierover contact op met je zorgverzekeraar.
Wat moet ik doen bij vragen of problemen?
Stel je vraag via de BeterDichtbij-app of bel het medisch servicecentrum op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 via .
Voor technische hulp met de apps kun je ook daar terecht.
⚠️ Let op: bij spoed bel je altijd je huisarts, huisartsenpost of 112.
Wat gebeurt er met mijn antwoorden en gegevens?
- Het medisch servicecentrum beoordeelt jouw metingen binnen twee werkdagen.
- Je krijgt bericht of een telefoontje als er iets opvallends is.
- Alleen noodzakelijke medische gegevens worden gedeeld met Luscii, BeterDichtbij en het medisch servicecentrum.
Je gegevens zijn beschermd volgens privacyrichtlijnen. Je kunt je toestemming voor gegevensdeling altijd intrekken via je zorgverlener.