Thuismeten bij COPD?
Jouw arts of verpleegkundige heeft je aangemeld voor thuismeten bij COPD. In deze folder lees je hoe thuismeten bij COPD werkt. Ook kom je te weten welke apps je hiervoor nodig hebt.

Waarom thuismeten?
- Krijg praktische tips en adviezen over wat te doen bij COPD klachten.
- Voorkom longaanvallen door signalen vroeg te herkennen.
- Krijg inzicht in de ontwikkeling van je COPD klachten. Dit is ook te zien voor je longarts en verpleegkundige.
- Wij houden een oogje in het zeil. En nemen contact met je op als dat nodig is.
- Bij vragen kun je contact opnemen met de verpleegkundigen.
Bespreek samen met je longarts of verpleegkundige of thuismeten voor jou nuttig kan zijn.
Hoe werkt thuismeten?

Het thuismeten gaat met een app op je telefoon. Je krijgt een e-mail met
inloggegevens en uitleg over de app. Voor vragen kun je altijd bij de
verpleegkundige terecht.

Eens per week krijg je een melding op je telefoon. Je beantwoordt een aantal vragen over hoe je je voelt. Dat is heel makkelijk en kost een paar minuten. Als je je slechter voelt dan normaal, krijg je meer begeleiding van de app.

De app geeft je tips op basis van je antwoorden. Ook kun je filmpjes bekijken en oefeningen doen. Zo weet je wat je kunt doen om je beter te voelen.

De verpleegkundigen krijgen jouw antwoorden door. En ze nemen contact met je op als dat nodig is. Jij mag zelf ook contact opnemen.

Bij een afspraak in het ziekenhuis kijken we samen naar de antwoorden die je hebt gegeven. Ook bij een opname bekijken we die.
Het gaat goed
Meet en oefen maandelijks, zo houden we je klachten onder controle.
Ik weet het niet zeker.
Doe eventueel een extra meting
Het gaat niet goed
Neem contact met ons op. Samen bepalen we de vervolgstappen.
Uitgebreide informatie
Hoe werkt thuismeten bij COPD?
Je krijgt thuis begeleiding via twee apps.
Thuismeten App (van onze leverancier Luscii)
Via de app Thuismeten geef je regelmatig door hoe het met je gaat. Dit doe je door antwoord te geven op een aantal vragen over je gezondheid. Hoe vaak en wanneer je dit doet, hangt af van hoeveel klachten je hebt. Als jouw antwoorden erop wijzen dat het goed met je gaat, zijn het vaak maar een paar vragen. Heb je klachten? Dan krijg je automatisch een melding om extra vragen in te vullen. Zo kunnen wij jouw situatie beter inschatten.
Op basis van je antwoorden krijg je praktische tips en adviezen over wat je kunt doen om je beter te voelen. Ook krijg je zelf beter inzicht in je COPD klachten en kun je vroeg signalen herkennen om zo een longaanval te voorkomen.
BeterDichtbij
Via de app BeterDichtbij kun je berichten sturen naar het medisch servicecentrum (en zij naar jou).
In het medisch servicecentrum werkt een team van verpleegkundigen. Zij bekijken jouw antwoorden. Als dat nodig is, nemen zij contact met je op. Heb je vragen? Dan kun je zelf ook altijd contact opnemen.
Meldingen
Je krijgt een melding op je telefoon als er vragen voor je klaar staan. Staan er geen vragen voor je klaar, maar wil je wel je klachten doorgeven of aangeven dat je extra medicijnen hebt gebruikt? Dan kun je dat altijd doen met behulp van het ‘plusje’ rechts bovenin je scherm.
Hoe installeer ik de apps?
Thuismeten-app van Luscii
- Je krijgt een e-mail van onze leverancier Luscii op het e-mailadres dat je aan ons hebt doorgegeven. Daarin staat je gebruikersnaam.
- Zie je de e-mail niet? Kijk dan in je spam of ongewenste mail.
- Download de app volgens de instructies in de mail, vul je gebruikersnaam in en volg de stappen.
- Volg voor de zekerheid de les ‘Hoe werkt Thuismeten’ om zeker te weten dat je de app op de juiste manier gebruikt.
Meer uitleg: De Thuismeten-app installeren.
⚠️ Let op: Heb je na 1 week nog geen e-mail gehad? Neem dan contact op met je zorgverlener.
BeterDichtbij-app
- Na aanmelding voor de Thuismeten-app ontvang je een e-mail met instructies voor het downloaden en activeren van de app BeterDichtbij.
- Download de app volgens de instructies in de mail. Gebruik dezelfde gegevens die bekend zijn bij jouw zorgverlener.
Meer uitleg: BeterDichtbij voor het eerst activeren.
⚠️ Let op: Als jouw telefoon of tablet te oud is, werken de apps niet of niet goed. Krijg je een foutmelding? Neem dan contact op met het medisch servicecentrum via 085 077 86 00.
Zet meldingen aan
Je krijgt van beide apps meldingen wanneer je bijvoorbeeld je gegevens in moet vullen of een nieuw bericht hebt. Zet daarom de meldingen via e-mail of push-berichten op jouw telefoon of tablet aan. Bij het downloaden vraagt de app om jouw toestemming hiervoor.
Wat gebeurt er met mijn antwoorden?
Het medisch servicecentrum beoordeelt jouw metingen of andere informatie die je hebt doorgegeven binnen 2 werkdagen. Als het nodig is, bijvoorbeeld als een meting te hoog is, bellen ze je op. Ook kunnen ze je een berichtje sturen via de app BeterDichtbij.
Waar kan ik terecht met vragen over COPD of de apps?
Heb je vragen over je COPD? Dan kun je een bericht sturen in de BeterDichtbij app. Op werkdagen krijg je binnen 24 uur een reactie van een verpleegkundige. Ook kun je bellen met het medisch servicecentrum op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 uur op telefoonnummer: 085 077 86 00.
Het medisch servicecentrum kan je ook helpen bij vragen over het downloaden, instellen en gebruik van de apps.
⚠️ Let op: thuismonitoring is geen vervanging van spoedzorg. Bij acute klachten: bel je huisarts, huisartsenpost of 112.
Kost thuismonitoring geld?
Thuismonitoring is onderdeel van onze zorgverlening. De kosten voor het gebruik van de app worden vergoed vanuit de basisverzekering, met uitzondering van het eigen risico. Neem bij vragen contact op met je zorgverzekeraar.
Gebruik van gegevens voor wetenschappelijk onderzoek
Om de zorg continu te verbeteren is het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek van groot belang. Met jouw toestemming kunnen Zorg bij jou en de ziekenhuizen waar wij mee samenwerken jouw gezondheidsgegevens vanuit de thuismonitoring hiervoor gebruiken. Vanzelfsprekend worden jouw gezondheidsgegevens vertrouwelijk en beveiligd behandeld. Ook zullen deze gegevens tijdens de onderzoeken zoveel mogelijk versleuteld worden, om jouw identiteit af te schermen van de onderzoekers.
In onze privacyverklaring lees je hoe we met jouw gezondheidsgegevens omgaan bij wetenschappelijk onderzoek en welke (privacy)rechten je hebt.
Wil je geen toestemming meer geven? Neem dan contact op met jouw zorgverlener.
Hoe werkt thuismeten bij COPD?
Je krijgt thuis begeleiding via twee apps.
Thuismeten App (van onze leverancier Luscii)
Via de app Thuismeten geef je regelmatig door hoe het met je gaat. Dit doe je door antwoord te geven op een aantal vragen over je gezondheid. Hoe vaak en wanneer je dit doet, hangt af van hoeveel klachten je hebt. Als jouw antwoorden erop wijzen dat het goed met je gaat, zijn het vaak maar een paar vragen. Heb je klachten? Dan krijg je automatisch een melding om extra vragen in te vullen. Zo kunnen wij jouw situatie beter inschatten.
Op basis van je antwoorden krijg je praktische tips en adviezen over wat je kunt doen om je beter te voelen. Ook krijg je zelf beter inzicht in je COPD klachten en kun je vroeg signalen herkennen om zo een longaanval te voorkomen.
BeterDichtbij
Via de app BeterDichtbij kun je berichten sturen naar het medisch servicecentrum (en zij naar jou).
In het medisch servicecentrum werkt een team van verpleegkundigen. Zij bekijken jouw antwoorden. Als dat nodig is, nemen zij contact met je op. Heb je vragen? Dan kun je zelf ook altijd contact opnemen.
Meldingen
Je krijgt een melding op je telefoon als er vragen voor je klaar staan. Staan er geen vragen voor je klaar, maar wil je wel je klachten doorgeven of aangeven dat je extra medicijnen hebt gebruikt? Dan kun je dat altijd doen met behulp van het ‘plusje’ rechts bovenin je scherm.
Hoe installeer ik de apps?
Thuismeten-app van Luscii
- Je krijgt een e-mail van onze leverancier Luscii op het e-mailadres dat je aan ons hebt doorgegeven. Daarin staat je gebruikersnaam.
- Zie je de e-mail niet? Kijk dan in je spam of ongewenste mail.
- Download de app volgens de instructies in de mail, vul je gebruikersnaam in en volg de stappen.
- Volg voor de zekerheid de les ‘Hoe werkt Thuismeten’ om zeker te weten dat je de app op de juiste manier gebruikt.
Meer uitleg: De Thuismeten-app installeren.
⚠️ Let op: Heb je na 1 week nog geen e-mail gehad? Neem dan contact op met je zorgverlener.
BeterDichtbij-app
- Na aanmelding voor de Thuismeten-app ontvang je een e-mail met instructies voor het downloaden en activeren van de app BeterDichtbij.
- Download de app volgens de instructies in de mail. Gebruik dezelfde gegevens die bekend zijn bij jouw zorgverlener.
Meer uitleg: BeterDichtbij voor het eerst activeren.
⚠️ Let op: Als jouw telefoon of tablet te oud is, werken de apps niet of niet goed. Krijg je een foutmelding? Neem dan contact op met het medisch servicecentrum via 085 077 86 00.
Zet meldingen aan
Je krijgt van beide apps meldingen wanneer je bijvoorbeeld je gegevens in moet vullen of een nieuw bericht hebt. Zet daarom de meldingen via e-mail of push-berichten op jouw telefoon of tablet aan. Bij het downloaden vraagt de app om jouw toestemming hiervoor.
Wat gebeurt er met mijn antwoorden?
Het medisch servicecentrum beoordeelt jouw metingen of andere informatie die je hebt doorgegeven binnen 2 werkdagen. Als het nodig is, bijvoorbeeld als een meting te hoog is, bellen ze je op. Ook kunnen ze je een berichtje sturen via de app BeterDichtbij.
Waar kan ik terecht met vragen over COPD of de apps?
Heb je vragen over je COPD? Dan kun je een bericht sturen in de BeterDichtbij app. Op werkdagen krijg je binnen 24 uur een reactie van een verpleegkundige. Ook kun je bellen met het medisch servicecentrum op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 uur op telefoonnummer: 085 077 86 00.
Het medisch servicecentrum kan je ook helpen bij vragen over het downloaden, instellen en gebruik van de apps.
⚠️ Let op: thuismonitoring is geen vervanging van spoedzorg. Bij acute klachten: bel je huisarts, huisartsenpost of 112.
Kost thuismonitoring geld?
Thuismonitoring is onderdeel van onze zorgverlening. De kosten voor het gebruik van de app worden vergoed vanuit de basisverzekering, met uitzondering van het eigen risico. Neem bij vragen contact op met je zorgverzekeraar.
Gebruik van gegevens voor wetenschappelijk onderzoek
Om de zorg continu te verbeteren is het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek van groot belang. Met jouw toestemming kunnen Zorg bij jou en de ziekenhuizen waar wij mee samenwerken jouw gezondheidsgegevens vanuit de thuismonitoring hiervoor gebruiken. Vanzelfsprekend worden jouw gezondheidsgegevens vertrouwelijk en beveiligd behandeld. Ook zullen deze gegevens tijdens de onderzoeken zoveel mogelijk versleuteld worden, om jouw identiteit af te schermen van de onderzoekers.
In onze privacyverklaring lees je hoe we met jouw gezondheidsgegevens omgaan bij wetenschappelijk onderzoek en welke (privacy)rechten je hebt.
Wil je geen toestemming meer geven? Neem dan contact op met jouw zorgverlener.