Hoe moet ik...

Thuismeten bij hartfalen?

Jouw arts of verpleegkundige heeft je aangemeld voor thuismeten bij hartfalen. In deze folder lees je hoe thuismeten bij hartfalen werkt. Ook kom je te weten welke apps je hiervoor nodig hebt.

Waarom thuismeten?

  • Je krijgt betrouwbare informatie over hartfalen
  • Jouw hartfalen-medicatie kan sneller worden ingesteld
  • Voorkomen van ziekenhuisopnames
  • Jij en je zorgverlener hebben goed inzicht in jouw gezondheidssituatie
  • Je hebt snel contact bij vragen of klachten over je hartfalen

Je bepaalt samen met je behandelaar of je gaat thuismeten.

Hoe werkt thuismeten?

1

Het thuismeten gaat met een app op je telefoon. Je krijgt een e-mail met inloggegevens en uitleg. Voor vragen over hartfalen kun je bij de verpleegkundige terecht.

2

Je krijgt een melding als je een meting moet doen. Dat gaat heel gemakkelijk en kost een paar minuten.

3

Je gewicht, hartslag en bloeddruk meet je zelf en geef je door in de app. Ook vul je op vaste dagen een vragenlijst in over je klachten.

4

De monitoringsverpleegkundigen krijgen jouw metingen door en zien wanneer deze afwijken. De metingen worden niet direct gecontroleerd in het ziekenhuis.

5

Tijdens het instellen van je medicijnen neemt de monitoringsverpleegkundige op vaste tijden contact met je op. Jullie hebben het over je medicijnen, hoe ze werken en hoeveel je ervan moet nemen.

6

Zodra je medicijnen zijn ingesteld, neemt de verpleegkundige alleen contact op als dat nodig is. Heb je klachten? Dan mag jij ook altijd contact opnemen. Samen bespreken we de vervolgstappen. Bel bij spoed altijd 112.

Uitgebreide informatie

Hoe werkt thuismeten bij hartfalen?

Je krijgt thuis begeleiding via twee apps: de Thuismeten-app (van onze leverancier Luscii) en de app BeterDichtbij.

De Thuismeten-app

Via de Thuismeten-app geef je regelmatig (1, 5 of 7 keer per week) door hoe het met je gaat. Dit doe je door antwoord te geven op een aantal vragen over je gezondheid. Ook geef je jouw gewicht, bloeddruk en hartslag door. Als jouw antwoorden erop wijzen dat het goed met je gaat, zijn het vaak maar een paar vragen.

Heb je klachten? Dan krijg je extra vragen om in te vullen. Zo kunnen wij beter zien hoe het met je gaat. Het invullen gaat gemakkelijk en kost maar een paar minuten.

Je krijgt een melding op je telefoon als er vragen voor je klaar staan. Staan er geen vragen voor je klaar, maar wil je wel je klachten doorgeven, bijvoorbeeld omdat je je wat minder voelt? Dan kun je dat altijd doen met behulp van het ‘plusje’ rechts bovenin je scherm.

Zorgverleners in het medisch servicecentrum houden jouw metingen en antwoorden in de gaten. In het medisch servicecentrum werkt een team van verpleegkundigen. Als het nodig is, nemen zij contact met je op en/of brengen jouw zorgverlener op de hoogte.

BeterDichtbij

Via de app BeterDichtbij kun je laagdrempelig en veilig in contact komen met het medisch servicecentrum. Zo kun je eenvoudig een vraag stellen of iets bespreken als je je zorgen maakt. Ook kan de verpleegkundige hier een berichtje naar jou sturen.

Hoe installeer ik de apps?

Thuismeten-app van Luscii

  • Je krijgt een e-mail van onze leverancier Luscii op het e-mailadres dat je aan ons hebt doorgegeven. Daarin staat je gebruikersnaam.
    • Zie je de e-mail niet? Kijk dan in je spam of ongewenste mail.
  • Download de app volgens de instructies in de mail. Vul je gebruikersnaam in en volg de stappen.
  • Volg voor de zekerheid de les ‘Hoe werkt Thuismeten’ om zeker te weten dat je de app op de juiste manier gebruikt.

Meer uitleg: De Thuismeten-app installeren.

⚠️ Let op: Heb je na 1 week nog geen e-mail gehad? Neem dan contact op met je zorgverlener.

BeterDichtbij-app

  • Na aanmelding voor de Thuismeten-app ontvang je een e-mail met instructies voor het downloaden en activeren van de app BeterDichtbij.
  • Download de app volgens de instructies in de mail. Gebruik dezelfde gegevens die bekend zijn bij jouw zorgverlener.

Meer uitleg: BeterDichtbij voor het eerst activeren.

⚠️ Let op: Als jouw telefoon of tablet te oud is, werken de apps niet of niet goed. Krijg je een foutmelding? Neem dan contact op met het medisch servicecentrum via 085 077 86 00‍.

‍Zet meldingen aan

‍Je krijgt van beide apps meldingen wanneer je bijvoorbeeld je gegevens in moet vullen of een nieuw bericht hebt. Zet daarom de meldingen via e-mail of push-berichten op jouw telefoon of tablet aan. Bij het downloaden vraagt de app om jouw toestemming hiervoor.

Wat gebeurt er met mijn antwoorden?

Het medisch servicecentrum beoordeelt jouw metingen of andere informatie die je hebt doorgegeven binnen 2 werkdagen. Als het nodig is, bijvoorbeeld als een meting te hoog is, bellen ze je op. Ook kunnen ze je een berichtje sturen via de app BeterDichtbij.

Waar kan ik terecht met vragen over hartfalen of de apps?

Bij vragen over hartfalen, kun je een bericht sturen in de BeterDichtbij app. Op werkdagen krijg je binnen 24 uur een reactie op jouw bericht van een verpleegkundige. Ook kun je bellen met het medisch servicecentrum op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 uur op telefoonnummer: 085 077 86 00.

Het medisch servicecentrum kan je ook helpen bij vragen over het downloaden, instellen en gebruik van de apps.

⚠️ Thuismonitoring is geen vervanging van spoedzorg. Voel je je opeens niet lekker en krijg je meer last van kortademigheid, beklemming op de borst, duizeligheid met flauwvallen? Bel dan jouw huisarts, de huisartsenpost of 1-1-2.

Kost thuismonitoring geld?

Thuismonitoring is onderdeel van onze zorgverlening. De kosten voor het gebruik van de app worden vergoed vanuit de basisverzekering, met uitzondering van het eigen risico. Neem bij vragen contact op met je zorgverzekeraar.

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

Gezondheidsgegevens die je in de Thuismeten-app en BeterDichtbij invult, worden gedeeld met het medisch servicecentrum van Zorg bij jou B.V. Zorg bij jou zorgt ervoor dat jouw (medische) gegevens zo goed mogelijk beschermd zijn. In onze privacyverklaring lees je hoe we met je gegevens omgaan en welke (privacy)rechten je hebt.

Wil je geen toestemming meer geven? Neem dan contact op met jouw zorgverlener.

Gebruik van gegevens voor wetenschappelijk onderzoek

Om de zorg continu te verbeteren is het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek van groot belang. Met jouw toestemming kunnen Zorg bij jou en de ziekenhuizen waar wij mee samenwerken jouw gezondheidsgegevens vanuit de thuismonitoring hiervoor gebruiken. Vanzelfsprekend worden jouw gezondheidsgegevens vertrouwelijk en beveiligd behandeld. Ook zullen deze gegevens tijdens de onderzoeken zoveel mogelijk versleuteld worden, om jouw identiteit af te schermen van de onderzoekers.

In onze privacyverklaring lees je hoe we met jouw gezondheidsgegevens omgaan bij wetenschappelijk onderzoek en welke (privacy)rechten je hebt.

Wil je geen toestemming meer geven? Neem dan contact op met jouw zorgverlener.

Hoe werkt thuismeten bij hartfalen?

Je krijgt thuis begeleiding via twee apps: de Thuismeten-app (van onze leverancier Luscii) en de app BeterDichtbij.

De Thuismeten-app

Via de Thuismeten-app geef je regelmatig (1, 5 of 7 keer per week) door hoe het met je gaat. Dit doe je door antwoord te geven op een aantal vragen over je gezondheid. Ook geef je jouw gewicht, bloeddruk en hartslag door. Als jouw antwoorden erop wijzen dat het goed met je gaat, zijn het vaak maar een paar vragen.

Heb je klachten? Dan krijg je extra vragen om in te vullen. Zo kunnen wij beter zien hoe het met je gaat. Het invullen gaat gemakkelijk en kost maar een paar minuten.

Je krijgt een melding op je telefoon als er vragen voor je klaar staan. Staan er geen vragen voor je klaar, maar wil je wel je klachten doorgeven, bijvoorbeeld omdat je je wat minder voelt? Dan kun je dat altijd doen met behulp van het ‘plusje’ rechts bovenin je scherm.

Zorgverleners in het medisch servicecentrum houden jouw metingen en antwoorden in de gaten. In het medisch servicecentrum werkt een team van verpleegkundigen. Als het nodig is, nemen zij contact met je op en/of brengen jouw zorgverlener op de hoogte.

BeterDichtbij

Via de app BeterDichtbij kun je laagdrempelig en veilig in contact komen met het medisch servicecentrum. Zo kun je eenvoudig een vraag stellen of iets bespreken als je je zorgen maakt. Ook kan de verpleegkundige hier een berichtje naar jou sturen.

Hoe installeer ik de apps?

Thuismeten-app van Luscii

  • Je krijgt een e-mail van onze leverancier Luscii op het e-mailadres dat je aan ons hebt doorgegeven. Daarin staat je gebruikersnaam.
    • Zie je de e-mail niet? Kijk dan in je spam of ongewenste mail.
  • Download de app volgens de instructies in de mail. Vul je gebruikersnaam in en volg de stappen.
  • Volg voor de zekerheid de les ‘Hoe werkt Thuismeten’ om zeker te weten dat je de app op de juiste manier gebruikt.

Meer uitleg: De Thuismeten-app installeren.

⚠️ Let op: Heb je na 1 week nog geen e-mail gehad? Neem dan contact op met je zorgverlener.

BeterDichtbij-app

  • Na aanmelding voor de Thuismeten-app ontvang je een e-mail met instructies voor het downloaden en activeren van de app BeterDichtbij.
  • Download de app volgens de instructies in de mail. Gebruik dezelfde gegevens die bekend zijn bij jouw zorgverlener.

Meer uitleg: BeterDichtbij voor het eerst activeren.

⚠️ Let op: Als jouw telefoon of tablet te oud is, werken de apps niet of niet goed. Krijg je een foutmelding? Neem dan contact op met het medisch servicecentrum via 085 077 86 00‍.

‍Zet meldingen aan

‍Je krijgt van beide apps meldingen wanneer je bijvoorbeeld je gegevens in moet vullen of een nieuw bericht hebt. Zet daarom de meldingen via e-mail of push-berichten op jouw telefoon of tablet aan. Bij het downloaden vraagt de app om jouw toestemming hiervoor.

Wat gebeurt er met mijn antwoorden?

Het medisch servicecentrum beoordeelt jouw metingen of andere informatie die je hebt doorgegeven binnen 2 werkdagen. Als het nodig is, bijvoorbeeld als een meting te hoog is, bellen ze je op. Ook kunnen ze je een berichtje sturen via de app BeterDichtbij.

Waar kan ik terecht met vragen over hartfalen of de apps?

Bij vragen over hartfalen, kun je een bericht sturen in de BeterDichtbij app. Op werkdagen krijg je binnen 24 uur een reactie op jouw bericht van een verpleegkundige. Ook kun je bellen met het medisch servicecentrum op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 uur op telefoonnummer: 085 077 86 00.

Het medisch servicecentrum kan je ook helpen bij vragen over het downloaden, instellen en gebruik van de apps.

⚠️ Thuismonitoring is geen vervanging van spoedzorg. Voel je je opeens niet lekker en krijg je meer last van kortademigheid, beklemming op de borst, duizeligheid met flauwvallen? Bel dan jouw huisarts, de huisartsenpost of 1-1-2.

Kost thuismonitoring geld?

Thuismonitoring is onderdeel van onze zorgverlening. De kosten voor het gebruik van de app worden vergoed vanuit de basisverzekering, met uitzondering van het eigen risico. Neem bij vragen contact op met je zorgverzekeraar.

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

Gezondheidsgegevens die je in de Thuismeten-app en BeterDichtbij invult, worden gedeeld met het medisch servicecentrum van Zorg bij jou B.V. Zorg bij jou zorgt ervoor dat jouw (medische) gegevens zo goed mogelijk beschermd zijn. In onze privacyverklaring lees je hoe we met je gegevens omgaan en welke (privacy)rechten je hebt.

Wil je geen toestemming meer geven? Neem dan contact op met jouw zorgverlener.

Gebruik van gegevens voor wetenschappelijk onderzoek

Om de zorg continu te verbeteren is het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek van groot belang. Met jouw toestemming kunnen Zorg bij jou en de ziekenhuizen waar wij mee samenwerken jouw gezondheidsgegevens vanuit de thuismonitoring hiervoor gebruiken. Vanzelfsprekend worden jouw gezondheidsgegevens vertrouwelijk en beveiligd behandeld. Ook zullen deze gegevens tijdens de onderzoeken zoveel mogelijk versleuteld worden, om jouw identiteit af te schermen van de onderzoekers.

In onze privacyverklaring lees je hoe we met jouw gezondheidsgegevens omgaan bij wetenschappelijk onderzoek en welke (privacy)rechten je hebt.

Wil je geen toestemming meer geven? Neem dan contact op met jouw zorgverlener.