Hoe moet ik...

Thuismeten bij hartfalen?

Jouw zorgverlener heeft je aangemeld voor thuismeten bij hartfalen. In deze folder lees je hoe thuismeten bij hartfalen werkt. Ook kom je te weten welke apps je hiervoor nodig hebt.

Waarom thuismeten?

  • Je krijgt betrouwbare informatie over hartfalen
  • Jouw hartfalen-medicatie kan sneller worden ingesteld
  • Voorkomen van ziekenhuisopnames
  • Jij en je zorgverlener hebben goed inzicht in jouw gezondheidssituatie
  • Je hebt snel contact bij vragen of klachten over je hartfalen

Je bepaalt samen met je behandelaar of je gaat thuismeten.

Hoe werkt thuismeten?

1

Het thuismeten gaat met een app op je telefoon. Je krijgt een e-mail met inloggegevens en uitleg.

2

Je krijgt een melding als het tijd is om een meting in te voeren. Het meten gaat heel gemakkelijk en snel.

3

Je gewicht, hartslag en bloeddruk meet je zelf en geef je door in de app. Ook vul je op vaste dagen een vragenlijst in over je klachten.

4

Het medisch servicecentrum krijgt jouw metingen binnen en let op elke verandering.

5

Tijdens het instellen van je medicijnen neemt een zorgverlener op vaste tijden contact met je op. Het doel van dit contact is om je medicijnen aan te passen, zodat we jouw hartfalen zo goed mogelijk kunnen behandelen.

6

Zodra je medicijnen zijn ingesteld, neemt het medisch servicecentrum alleen contact op als dat nodig is. Jij kan zelf ook altijd contact opnemen. Bel bij spoed altijd 1-1-2.

Uitgebreide informatie

Hoe werkt thuismeten bij hartfalen?

Je krijgt thuis begeleiding via twee apps:

  • de Thuismeten-app (van onze leverancier Luscii): via de Thuismeten-app geef je regelmatig (1, 5 of 7 keer per week) door hoe het met je gaat. Dit doe je door antwoord te geven op een aantal vragen over je gezondheid. Ook geef je jouw gewicht, bloeddruk en hartslag door. Als jouw antwoorden erop wijzen dat het goed met je gaat, zijn het vaak maar een paar vragen. Bij klachten krijg je extra vragen om in te vullen. Zo kunnen wij beter zien hoe het met je gaat. Het invullen gaat gemakkelijk en kost een paar minuten.
  • BeterDichtbij-app: via de BeterDichtbij-app kun je laagdrempelig en veilig berichten sturen naar zorgverleners in het medisch servicecentrum. Zo kun je eenvoudig een vraag stellen of iets bespreken als je je zorgen maakt. Ook kan het medisch servicecentrum hier een berichtje naar jou sturen.

In het medisch servicecentrum werkt een team van verpleegkundigen. Zij zien de antwoorden die jij in de Thuismeten-app geeft. En houden deze antwoorden in de gaten. Als dat nodig is, nemen ze contact met je op en brengen ze je zorgverlener op de hoogte. Jij kunt ook zelf contact met ze opnemen als je een vraag hebt.

Je hebt dus twee apps nodig om te starten met thuismeten: de Thuismeten-app en BeterDichtbij-app. Deze moet je eerst installeren op je telefoon en tablet.

Meldingen

Je krijgt een melding op je telefoon als er een actie voor je klaar staat. Staat er geen actie voor je klaar, maar wil je wel klachten doorgeven, bijvoorbeeld omdat je je wat minder voelt? Dan kun je dat doen door op het plusje te klikken boven ‘Acties’.

Hoe installeer ik de apps?

Thuismeten-app van Luscii

  • Je krijgt een e-mail van onze leverancier Luscii op het e-mailadres dat je aan jouw zorgverlener hebt doorgegeven. In de e-mail staat je gebruikersnaam.
    • Zie je de e-mail niet? Kijk dan in je spam of ongewenste mail.
  • Download de app volgens de uitleg in de mail.
  • Vul je gebruikersnaam in en volg de stappen.
  • Volg de les ‘Hoe werkt Thuismeten’ om te zien of je de app goed gebruikt. De les staat in de Thuismeten-app klaar als je deze voor het eerst gebruikt.

Kijk voor meer uitleg op: De Thuismeten-app installeren.

⚠️ Let op: Als je na 1 week nog geen e-mail hebt gehad, moet je contact opnemen met je zorgverlener.

BeterDichtbij-app

  • Na aanmelding voor de Thuismeten-app krijg je een e-mail met instructies voor het downloaden en activeren van de BeterDichtbij-app.
  • Download de app volgens de uitleg in de mail. Gebruik dezelfde gegevens als die jouw zorgverlener van jou heeft.

Kijk voor meer uitleg op BeterDichtbij voor het eerst activeren.

⚠️ Let op: Als jouw telefoon of tablet te oud is, werken de apps niet of niet goed. Neem bij een foutmelding contact op met het medisch servicecentrum via 085 077 86 00‍.

‍Zet meldingen aan

Je krijgt van beide apps meldingen. Bijvoorbeeld als je gegevens in moet vullen of een nieuw bericht hebt. Zet daarom de meldingen via e-mail of push-berichten op jouw telefoon of tablet aan. Bij het downloaden vraagt de app om jouw toestemming hiervoor.

Wat gebeurt er met mijn antwoorden?

Het medisch servicecentrum beoordeelt jouw metingen of andere informatie die je hebt doorgegeven binnen 2 werkdagen. Als het nodig is, bellen ze je op. Bijvoorbeeld als een meting te hoog is. Ook kunnen ze je een berichtje sturen via de BeterDichtbij-app.

Waar kan ik terecht met vragen over hartfalen of de apps?

Bij vragen over hartfalen, kun je een bericht sturen in de BeterDichtbij-app. Op werkdagen krijg je binnen 24 uur een reactie van een verpleegkundige op jouw bericht. Ook kun je bellen met het medisch servicecentrum op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 uur op telefoonnummer: 085 077 86 00.

Het medisch servicecentrum kan je ook helpen bij vragen over het downloaden, instellen en gebruik van de apps.

⚠️ Thuismonitoring is geen vervanging van spoedzorg. Voel je je opeens niet lekker en krijg je meer last van kortademigheid, beklemming op de borst, duizeligheid met flauwvallen? Bel dan jouw huisarts, de huisartsenpost of 1-1-2.

Kost thuismonitoring geld?

Thuismonitoring hoort bij onze zorg. Het gebruik van de app en thuismonitoring kost geld. Dit wordt betaald uit de basisverzekering. Je betaalt hiervoor wel eigen risico. Heb je hier vragen over, neem dan contact op met je zorgverzekeraar.

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

Jouw ziekenhuis werkt voor thuismonitoring samen met Zorg bij jou. Gezondheidsgegevens die je in de Thuismeten-app en BeterDichtbij-app invult, worden gedeeld met het medisch servicecentrum van Zorg bij jou B.V. Denk bijvoorbeeld aan de metingen die je invult of de vragen die je beantwoordt.  

Zorg bij jou zorgt ervoor dat jouw (medische) gegevens zo goed mogelijk beschermd zijn. In onze privacyverklaring lees je hoe we met je gegevens omgaan. Ook lees je welke (privacy)rechten je hebt.

Wil je geen toestemming meer geven voor het delen van jouw gegevens? Neem dan contact op met jouw zorgverlener.

Gebruik van gegevens voor wetenschappelijk onderzoek

Om de zorg continu te verbeteren is het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek van groot belang. Met jouw toestemming kunnen Zorg bij jou en de ziekenhuizen waar wij mee samenwerken jouw gezondheidsgegevens vanuit de thuismonitoring hiervoor gebruiken. Vanzelfsprekend worden jouw gezondheidsgegevens vertrouwelijk en beveiligd behandeld. Ook zullen deze gegevens tijdens de onderzoeken zoveel mogelijk versleuteld worden, om jouw identiteit af te schermen van de onderzoekers.

In onze privacyverklaring lees je hoe we met jouw gezondheidsgegevens omgaan bij wetenschappelijk onderzoek en welke (privacy)rechten je hebt.

Wil je geen toestemming meer geven? Neem dan contact op met jouw zorgverlener.

Hoe werkt thuismeten bij hartfalen?

Je krijgt thuis begeleiding via twee apps:

  • de Thuismeten-app (van onze leverancier Luscii): via de Thuismeten-app geef je regelmatig (1, 5 of 7 keer per week) door hoe het met je gaat. Dit doe je door antwoord te geven op een aantal vragen over je gezondheid. Ook geef je jouw gewicht, bloeddruk en hartslag door. Als jouw antwoorden erop wijzen dat het goed met je gaat, zijn het vaak maar een paar vragen. Bij klachten krijg je extra vragen om in te vullen. Zo kunnen wij beter zien hoe het met je gaat. Het invullen gaat gemakkelijk en kost een paar minuten.
  • BeterDichtbij-app: via de BeterDichtbij-app kun je laagdrempelig en veilig berichten sturen naar zorgverleners in het medisch servicecentrum. Zo kun je eenvoudig een vraag stellen of iets bespreken als je je zorgen maakt. Ook kan het medisch servicecentrum hier een berichtje naar jou sturen.

In het medisch servicecentrum werkt een team van verpleegkundigen. Zij zien de antwoorden die jij in de Thuismeten-app geeft. En houden deze antwoorden in de gaten. Als dat nodig is, nemen ze contact met je op en brengen ze je zorgverlener op de hoogte. Jij kunt ook zelf contact met ze opnemen als je een vraag hebt.

Je hebt dus twee apps nodig om te starten met thuismeten: de Thuismeten-app en BeterDichtbij-app. Deze moet je eerst installeren op je telefoon en tablet.

Meldingen

Je krijgt een melding op je telefoon als er een actie voor je klaar staat. Staat er geen actie voor je klaar, maar wil je wel klachten doorgeven, bijvoorbeeld omdat je je wat minder voelt? Dan kun je dat doen door op het plusje te klikken boven ‘Acties’.

Hoe installeer ik de apps?

Thuismeten-app van Luscii

  • Je krijgt een e-mail van onze leverancier Luscii op het e-mailadres dat je aan jouw zorgverlener hebt doorgegeven. In de e-mail staat je gebruikersnaam.
    • Zie je de e-mail niet? Kijk dan in je spam of ongewenste mail.
  • Download de app volgens de uitleg in de mail.
  • Vul je gebruikersnaam in en volg de stappen.
  • Volg de les ‘Hoe werkt Thuismeten’ om te zien of je de app goed gebruikt. De les staat in de Thuismeten-app klaar als je deze voor het eerst gebruikt.

Kijk voor meer uitleg op: De Thuismeten-app installeren.

⚠️ Let op: Als je na 1 week nog geen e-mail hebt gehad, moet je contact opnemen met je zorgverlener.

BeterDichtbij-app

  • Na aanmelding voor de Thuismeten-app krijg je een e-mail met instructies voor het downloaden en activeren van de BeterDichtbij-app.
  • Download de app volgens de uitleg in de mail. Gebruik dezelfde gegevens als die jouw zorgverlener van jou heeft.

Kijk voor meer uitleg op BeterDichtbij voor het eerst activeren.

⚠️ Let op: Als jouw telefoon of tablet te oud is, werken de apps niet of niet goed. Neem bij een foutmelding contact op met het medisch servicecentrum via 085 077 86 00‍.

‍Zet meldingen aan

Je krijgt van beide apps meldingen. Bijvoorbeeld als je gegevens in moet vullen of een nieuw bericht hebt. Zet daarom de meldingen via e-mail of push-berichten op jouw telefoon of tablet aan. Bij het downloaden vraagt de app om jouw toestemming hiervoor.

Wat gebeurt er met mijn antwoorden?

Het medisch servicecentrum beoordeelt jouw metingen of andere informatie die je hebt doorgegeven binnen 2 werkdagen. Als het nodig is, bellen ze je op. Bijvoorbeeld als een meting te hoog is. Ook kunnen ze je een berichtje sturen via de BeterDichtbij-app.

Waar kan ik terecht met vragen over hartfalen of de apps?

Bij vragen over hartfalen, kun je een bericht sturen in de BeterDichtbij-app. Op werkdagen krijg je binnen 24 uur een reactie van een verpleegkundige op jouw bericht. Ook kun je bellen met het medisch servicecentrum op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 uur op telefoonnummer: 085 077 86 00.

Het medisch servicecentrum kan je ook helpen bij vragen over het downloaden, instellen en gebruik van de apps.

⚠️ Thuismonitoring is geen vervanging van spoedzorg. Voel je je opeens niet lekker en krijg je meer last van kortademigheid, beklemming op de borst, duizeligheid met flauwvallen? Bel dan jouw huisarts, de huisartsenpost of 1-1-2.

Kost thuismonitoring geld?

Thuismonitoring hoort bij onze zorg. Het gebruik van de app en thuismonitoring kost geld. Dit wordt betaald uit de basisverzekering. Je betaalt hiervoor wel eigen risico. Heb je hier vragen over, neem dan contact op met je zorgverzekeraar.

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

Jouw ziekenhuis werkt voor thuismonitoring samen met Zorg bij jou. Gezondheidsgegevens die je in de Thuismeten-app en BeterDichtbij-app invult, worden gedeeld met het medisch servicecentrum van Zorg bij jou B.V. Denk bijvoorbeeld aan de metingen die je invult of de vragen die je beantwoordt.  

Zorg bij jou zorgt ervoor dat jouw (medische) gegevens zo goed mogelijk beschermd zijn. In onze privacyverklaring lees je hoe we met je gegevens omgaan. Ook lees je welke (privacy)rechten je hebt.

Wil je geen toestemming meer geven voor het delen van jouw gegevens? Neem dan contact op met jouw zorgverlener.

Gebruik van gegevens voor wetenschappelijk onderzoek

Om de zorg continu te verbeteren is het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek van groot belang. Met jouw toestemming kunnen Zorg bij jou en de ziekenhuizen waar wij mee samenwerken jouw gezondheidsgegevens vanuit de thuismonitoring hiervoor gebruiken. Vanzelfsprekend worden jouw gezondheidsgegevens vertrouwelijk en beveiligd behandeld. Ook zullen deze gegevens tijdens de onderzoeken zoveel mogelijk versleuteld worden, om jouw identiteit af te schermen van de onderzoekers.

In onze privacyverklaring lees je hoe we met jouw gezondheidsgegevens omgaan bij wetenschappelijk onderzoek en welke (privacy)rechten je hebt.

Wil je geen toestemming meer geven? Neem dan contact op met jouw zorgverlener.