Ervaringen met digitale zorg

Om de dienstverlening van Zorg bij jou te optimaliseren, is onlangs een verbetertraject gedaan over de ervaringen van patiënten, hun naasten en zorgverleners met digitale zorg. Bureau Koos begeleidde dit traject dat tot waardevolle inzichten en resultaten leidde.

Patiëntreis in beeld

Eén van de belangrijkste resultaten van het verbetertraject is dat de ervaringen rondom thuismeten visueel inzichtelijk zijn gemaakt middels een patiëntreis. Hierbij komen niet alleen de fases, activiteiten en behoeften van de patiënt/naaste aan bod, maar ook van de zorgverlener. De andere bouwblokken binnen deze reis bestaan onder meer uit de winsten, pijnen en belevingscurve van deze doelgroepen.

Tevreden patiënten

Patiënten zijn over het algemeen erg tevreden over het thuismeten. Op een schaal van 1 tot 10, geven zij het gemiddeld een 7.9. Hier liggen verschillende motivaties achter. Zo geeft meer dan de helft van de patiënten aan dat zij door het thuismeten:

  • hun aandoening meer onder controle krijgen;

  • tijd besparen, doordat zij niet naar het ziekenhuis hoeven;

  • er op tijd bij zijn als er iets aan de hand is;

  • gemakkelijker hun leefstijl kunnen verbeteren.

Ik heb wel getwijfeld om deel te nemen. Je bent wel elke dag met je ziekte bezig.
— Patiënt

Toch ervaren de patiënten ook een aantal pijnpunten. 23% van de patiënten vindt het bijvoorbeeld vervelend dat zij veel verschillende apps moeten gebruiken die niet samenwerken. Daarnaast is er een kleine groep (15%) die het vervelend vindt om steeds geconfronteerd te worden met zijn/haar aandoening en zien dit ook als reden om het meten over te slaan.

Tot slot zien we dat bij patiënten de mate van het volhouden van thuismeten minder wordt over de tijd. Naast de confrontatie met hun aandoening, liggen hier nog twee motivaties aan ten grondslag:

  1. De behoefte aan controle, snel handelen en geruststelling en dus de behoefte aan thuismeten, worden minder naarmate de patiënt stabieler wordt.

  2. Als de patiënt ervaart dat de zorgverlener er niets mee doet, houdt hij/zij het thuismeten minder lang vol door een gebrek aan terugkoppeling.

De ervaring van naasten komt bijna volledig overeen met die van patiënten. Daarom zetten we deze resultaten verder niet uiteen.

Zorgverlener ziet uitdagingen

Zorgverleners zetten meer vraagtekens bij het huidige thuismeten dan patiënten. Zo geven zij aan twijfels te hebben of thuismeten geschikt is voor iedereen. Daarnaast zijn ze bang de persoonlijke connectie met patiënten te verliezen en maken ze zich zorgen over de toekomst. Zo geven ze bijvoorbeeld aan dat het werk stressvoller kan worden als zij vooral kwetsbare patiënten zien en zijn ze bang dat ze bepaalde patiënten uit het oog verliezen doordat ze alleen naar meetwaarden kijken.

Er zijn zorgverleners die heel erg voor zijn en mee gaan, er zijn ook zorgverleners die dit nog steeds heel moeilijk vinden.
— Zorgverlener

Zorgverleners zijn wel heel enthousiast over de zelfzorgmodule binnen het thuismeten. Dit is een module waarin de patiënt dingen leert over hoe hij/zij bijvoorbeeld zijn leefstijl gezonder kan maken. Opvallend is dat patiënten dit niet als een onderdeel zien van thuismeten en deze module daarom weinig tot niet gebruiken.

Potentiële doelgroep is positief

Patiënten met een chronische aandoening die nu nog niet thuismeten, hebben over het algemeen een positieve houding tegenover zelf metingen doen. Bovendien hebben veel van deze patiënten (42%) geen redenen om niet deel te nemen aan thuismeten. Toch zijn er 2 belangrijke twijfels bij deze doelgroep: zelf de apparaten moeten kopen (30%) en geconfronteerd worden met de aandoening (28%).

Wat nu?

Met de resultaten van dit verbetertraject gaan wij aan de slag om de ervaring van de patiënt, hun naasten en zorgverlener met digitale zorg verder te verbeteren.

Hierbij richten wij ons op:

  • Patiënten meer in staat stellen om mee te beslissen en zelf keuzes te maken over hun gezondheid door bijvoorbeeld deelname aan digitale educatie te verhogen;

  • Thuismeten inclusiever en toegankelijker maken voor kwetsbare patiënten door bijvoorbeeld thuismeten in meerdere talen beschikbaar te stellen;

  • Een digitale dienstverlening met een persoonlijke touch bieden door bijvoorbeeld positieve terugkoppelingen en een persoonlijke tone-of-voice toe te voegen;

  • Thuismeten naadloos integreren in de werkwijze van zorgverleners door bijvoorbeeld het gebruiksgemak en kwaliteit van werk van het Medisch Service Center (MSC) te verhogen.

Rapport ontvangen

Wil je de patiëntreis en/of het gehele rapport ontvangen of heb je nog vragen? Stuur dan een mail naar communicatie@zorgbijjou.nl.

 

Onderzoeksopzet

Om de ervaring te meten, is er zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek gedaan. Het kwalitatieve onderzoek bestond uit 30 diepte-interviews met patiënten, naasten en zorgverleners.

Om de kwalitatieve resultaten te valideren, is er kwantitatief onderzoek uitgevoerd met 411 patiënten. Hierbij werd er onderscheid gemaakt tussen 2 groepen:

  1. Chronisch zieke patiënten die ervaring hebben met thuismeten;

  2. Chronisch zieke patiënten die geen ervaring hebben met thuismeten.

Ongeveer 80% van deze patiënten geeft zichzelf een 8 of hoger voor zijn/haar digitale vaardigheid. De groep waarbij getest is, was dus erg digitaal vaardig.

Vorige
Vorige

Van traditioneel behandelpad naar hybride zorg

Volgende
Volgende

Webinar ‘Ontmoet Zorg bij jou’