De zorg is minder toegankelijk geworden. “De wachttijd voor een afspraak met een neuroloog bij OLVG is inmiddels tien weken,” vertelt Sander van Schaik, neuroloog en CMIO bij OLVG en stuurgroeplid van Zorg bij jou. Volgens hem is er maar één manier om de toenemende zorgvraag aan te kunnen: de zorg anders organiseren door het meer hybride maken.
Digitaal waar het kan, fysiek als het nodig is
Hybride zorg is volgens Sander de toekomst. Patiënten krijgen thuis digitale zorg als dat kan. Alleen wanneer het echt nodig is, komen ze naar het ziekenhuis. “Centrale monitoring is daarbij een noodzakelijke stap”, licht Sander toe.
Bij centrale monitoring houden zorgverleners patiënten uit verschillende ziekenhuizen op afstand in de gaten vanuit één medisch servicecentrum (MSC). Daar werken monitoringsverpleegkundigen en -medewerkers die meldingen en vragen afhandelen. Als de gezondheidssituatie van de patiënt verandert of verslechtert, onderneemt het MSC actie. Indien nodig overleggen zij met de hoofdbehandelaar.
“Alleen als we voldoende patiënten centraal monitoren, realiseren we het schaalvoordeel dat de zorg nodig heeft,” vervolgt Sander. “Dit komt doordat je met één team op afstand meerdere patiënten uit verschillende ziekenhuizen tegelijk kunt volgen. In plaats van dat elke zorgverlener één-op-één contact heeft met een patiënt, vangt het medisch servicecentrum de eerste signalen op en komen patiënten alleen als dat echt nodig is. Zo kunnen we meer patiënten helpen met minder zorgverleners.”
Sinds kort maakt het OLVG gebruik van centrale monitoring via Zorg bij jou voor het zorgpad post-CVA. Patiënten geven via de Thuismeten-app geven drie maanden lang regelmatig door hoe het gaat. Ze beantwoorden vragen over bijvoorbeeld vermoeidheid, angst en somberheid. Ook vinden ze veel informatie over een herseninfarct en de gevolgen ervan.
Van visie naar praktijk: uitdagingen op de werkvloer
Naast kansen ziet Sander ook uitdagingen. De druk in het ziekenhuis is hoog en er is een tekort aan personeel. “In de praktijk is het vaak een kwestie van de dag doorkomen,” legt hij uit. Zorgverleners kunnen de huidige zorgvraag moeilijk bijbenen. Daardoor is het lastig om de overgang naar hybride zorg goed te organiseren. Maar toch is het nodig, want de vraag blijft toenemen.”
Volgens Sander zijn we op de goede weg. “Als we ons maar blijven focussen op het live krijgen van zorgpaden op het Zorg bij jou-platform, het goed begeleiden van implementaties, impact maken op de werkvloer en blijven leren van elkaar.” Kortom: het centraal organiseren van zorg vraagt focus van iedereen, ook in tijden van drukte. Dit is wel het pad dat we met elkaar moeten bewandelen om de wachtlijsten in te perken en de toenemende druk op de zorg op te vangen.
Samenwerking als sleutel tot succes
Sander benadrukt ook het belang van vertrouwen tussen de ziekenhuizen en Zorg bij jou en de samenwerking met de zorgverzekeraars. Hij noemt de aansluiting van nieuwe ziekenhuizen, zoals Spijkenisse Medisch Centrum, een waardevolle spiegel: “het dwingt ons kritisch te blijven kijken en helpt ons om onze aanpak te verbeteren. Alleen ga je sneller, samen kom je verder.”
Volgens Sander is het belangrijk om niet te vergeten hoe bijzonder de zorgtransformatie is. “Dat een ziekenhuis buiten Santeon aansluit, geeft enorm veel nieuwe energie en motivatie om er met z'n allen iets moois van te maken. Het meenemen van geleerde lessen is daarbij essentieel. Alleen dan maken we hybride zorg toekomstbestendig.”